Kauden kuumimmat pelit?

Vihdoin olemme siirtyneet siihen vaiheeseen käsipallokautta jota moni on odottanut, jolloin ruvetaan lunastamaan lupauksia tai uhittelua, toiveita ja odotuksia. Mutta miten on hallissa kävijöiden määrä?

Pelaajat ovat harjoitelleet koko kesän peruskuntoa, valmentajat hioneet kauden harjoitusrakennetta jotta näissä meneillään olevissa peleissä voitaisiin yllättää vastustaja ja näin edetä sinne mitalien kantaan. Fanit lämmitelleet äänihuulia ja valmiina kannustamaan omiaan voittoo.

Pic from groundhopping.se / "halsdukshav-mot-halmstad"

“Hammarby halsdukshav mot halmstad” / Picture from groundhopping.se

 

Mutta miten on taustaryhmien, joukkueiden “hallinto” ihmiset, PR-ihmiset ja ennen kaikkea, PR-strategiat, ovatko he valmistautuneet kauden aikana ja viimeiset viikot näihin tärkeisiin otteluihin? Nyt jos ikinä tulisi kaikkien seurojen “PR-toimistot” oltava ns. “overdrive” tilassa, näppäimistöt hohkaa lämpöä ja jokainen pelaaja, vanhempi, ja aktiivi väsymykseen asti klikkailisi “share” nappeja SoMe:ssa ja muissa kanavissa.

Saimme äskettäin myös lukea miten yleisömäärät halleissa ovat olleet nousujohteisia ja yllätyin hieman kun katsoin MSM sarjan yleisömäärää ensimmäiseltä kierrokselta eilen.
Samalla rupesin vertailemaan miten nämä jatkosarjat ovat vetäneet kansaa halleille myös NSM puolelle.

Kirjoitus sisältää numero osiosta niin MSM kuin NSM sarjojen osalta, ja loppuun kirjoitan vielä oman mietintä osion jossa jälleen tuon esille omissa ajatuksissa pyörineitä ideoita ja vaihtoehtoja, joten kannattaa ehkä lukea koko kirjoitus, eikä vain katsoa numero-osion, koska ehkä juuri siellä tulee esille jotain mitä sinun seurasi/joukkueesi ei ole vielä keksinyt. 😉

MSM

2015-03-18 molemmat sarjat tilanne

Tästä tarkkasilmäinen huomaa että vain yhdessä ottelussa on enemmän kuin koko runkosarjan keskiarvossa olevia kävijämääriä. Hieman yllätyin tuon Dickenin miesten joukkueen kohdalla koska siellä seuran sisällä on todella voimakas me tunne ja katsomatta numeroita aikaisemmilta kausilta on minulla “mutu”-tunne se että heillä on aina jatkopeleissä ollut selkeästi enemmän katsojia kuin runkosarjassa.

Tästähän saattaa sitten vastaväittelijät nostaa esille sen yksityiskohdan että nuo tuossa olevat keskiarvot ovat koko sarjan luvuista, toisin sanoen kaikkien seurojen välisistä otteluista. Joten otin seuraavaan kuvaan mukaan kyseisten seurojen keskinäiset otteluiden katsojamäärät. Silloin kuva näyttää tältä.

2015-03-18 seurojen keskinäiset luvut

Nythän moni varmasti tokaisisi että eihän nyt -13 tai -39 henkilöä ole niin paha “menetys” vielä tässä vaiheessa, mutta itse näkisin sen että tätä työtä seurojen pitäisi itse tehdä ja nyt tehdä voimakkaita korjausliikkeitä, jotta katsojaluvut saataisiin ylös. Koska jos koskaan on mahdollista koukuttaa uusia potentiaalisia katsojia lajiin niin nythän se olisi kuin jokainen joukkue pelaa “hullunkiilto” silmissä voitosta, koska jokainen voitto on todella tärkeä.

Moni seura onkin tehnyt hyvää työtä ja rummuttanut some-kanavilla otteluista jne, mutta nyt pitäisi saada koko seura toimimaan samaan henkeen.

NSM

2015-03-18 NSM molemmat sarjat tilanne

Naisten puolella Pirkkolan punaisten etenijät ovat tehnet selkeästi miinusmerkkistä kävjämäärää, kun otteluparissa Sparta – ÅIFK on ilahduttavasti plussan puolella, vaikka kyseessä onkin koko sarjan keskiarvo. Liekö sitten Dickenin kolmas ottelu ollut jo heidän omien kävijöiden puolesta kategoriassa “ei viitsi mennä paikan päälle, tää on voitettu jo?”.

2015-03-18 NSM seurojen keskinäiset luvut

Kun sitten verrataan seurojen välisiä otteluiden suhteen ÅIFK näyttää todella pahaa miinusmerkkiä katsojamäärässä, joten mielenkiinnolla odotan lukuja nyt tulevasta ottelusta.

Omia ajatuksia asian parantamiseksi

On tässä PR puolella kauden aikana näkynyt paljon hyviä asioita, parantuneita asioita mutta vielä on parantamisen varaakin. Näkisin että varsinkin ilmaisten mediakanavien hyväksikäyttö tulisi olla köyhille käsipalloseuroille prio 1! Moni seura käyttää ihan hyvin esim Facebookkia mutta parannettavaa vielä on. Atlas käyttänyt hienosti videoita hyväksi mutta vaikuttaisi siltä että suurin osa energiasta laitettiin viedoihin ja unohdettiin vähän muita mahdollisuuksia.

Nyt kuitenkin kun loppupelit ovat käynnissä niin luulisi että kaikki laitettaisiin taustaryhmissä, ja seurassa siihen että saadaan tapahtumat markkinoitua, koska tämä jos koskaan on hyvä saada “koukutettua” uusia harrastajia kun saataisiin uusia henkilöitä hallille katsomaan pelejä missä kaikki pelaavat “all in” tyylisesti. Tämä luo sitä parasta kuvaa käsipallossa jos mikään.

Tässä vaiheessa moni kysyy mitä minä kehittäisin. Tässä nyt pieni lista mikä on osunut silmiin.

Kotisivut kuntoon (esimerkki)
Facebook profiili aktiiviseksi ja FB eventit jotka KAIKKI vähintään joukkueessa ja taustaryhmässä jakaa ystävilleen.
— Mielellään laajemmin aktivoitunut ja koko seuran laajuudella, esim jokaisen junnujoukkueen jojot/valmentajat.
— FB Eventtiin sisältöä, eikä vain milloin, missä. Eli juurta jaksaen kohdilleen: otteluennakko, lippuhinnat, linkit msm.finnhandball.net ja vastustajalle, sponsoreille jne.
Sähköpostijakelulistat soimaan
— Seurassa on jakelulistoja joka lähtöön, jokaisella junnujoukkueella on varmasti vanhemmille, entisille pelaajille ja aktiiveille(loistoesimerkki Dicken network), sponsoreille, mahdollisille sponsoreille jne.
Twitter laulamaan eikä vain linkkien kera kotisivuille, vaan kutsuja julkimoille ja muille tunnetuille henkilöille
Omaan ottelutapahtumaan oheistapahtumaa esim paikallisia poliitikkoja. Nythän on eduskuntavaalit ja luulisi että ehdokkaat mielellään tulisi keskustelemaan omista aiheista, jolloin voisi markkinoinnissa mainita, esim “SFP Carl Haglund paikan päällä tavattavissa ständillään”
Lippupaketteja ja muita ratkaisuja, nyt myydään näkyvästi vain yksi lippu xx€ tyylisesti.
— 2 yhden hinnalla tai Fanikatsomoon puoleen hintaan, tai sille joka tuo 4 kaveria mukanaan saa ilmaiseksi fani t-paidan jne.
Joukkue/seura esille, oli se sitten pelaajat tai jojot tai juniorit tai kuka lie.
— Siellä missä poliitikot nyt kiertelevät tekemässä omia kampanjoita, niin siellä on myös kansaa joten sinne seura mukaan. Teltta pystyy ja 2 yhden hinnalla “ilmaislippuja”. Jos ostaa yhden pääsee toinen sisään lipulla jonka on saanut jostain torilta.

Moni näistä asioista olisi pitänyt tehdä jo aikaisemmin, mutta vielä on mahdollista. Koska faktahan on se että kun lukuja katsoo on halleissa vielä paljon tilaa, ja parempi se mielestäni on saada porukkaa paikalle kun että hallissa on tyhjää, vaikkakin jokatoinen tulisi ilmaiseksi.

Advertisements

3 thoughts on “Kauden kuumimmat pelit?

  1. Itse paikalla olleena niin tuohon Dicken-SIF lukuun vaikuttaa varmasti ottelun alkaminen “vasta” 19:45. Se on kuitenkin esim koululaisille aika myöhään jopa seuraavana aamuna on 8-aamu, tämä oli kyllä myös havaittavissa katsomossa, jossa oli mutu-tuntumalla selvästi normaalia, suuren junioriseuran määrää vähemmän junnuja.

    • Hyvä huomio, ja varmasti ihan validi syy, kiitos siitä. 🙂

      Mutta nostaisin esille myös sen että sitä markkinointityötä pitäisi tehdä raivokkaasti myös jotta saisi katsomoihin muuta ikäpolven kannattaja väkeä.

  2. Pingback: Kävijämäärät jatkosarjoissa, MSM vs. NSM | Budbuda.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s