Impulsbeslut

Fast jag inte är den mest impulsiva personen som finns, så händer det nu och då att jag ändå gör sådana, det gör väl vi alla!? 

Såhär pigg såg jag ut genast efter målgång år 2011. (bilden kan förstoras med att klicka på den.)

Såhär pigg såg jag ut genast efter målgång år 2011. (bilden kan förstoras med att klicka på den.)

Denna gång är det ett impulsbeslut som gör väl åt mig fast det kommer att känns tidvis ganska tungt, och vad är det, jo att delta i Midnight Run. Jag har deltagit engång tidigare och det var 2011. Då sprang jag tillsammans med Annika, och då starten gick så var mitt mål att komma i mål, samt springa hela tiden. Konditionen jag hade då var inte den bästa, men jag skulle ändå värdera att den var klart bättre än vad den är idag.

Detta impulsbeslut kom delvis av att min bror flera gånger försökt locka mig med i år men också det att jag känner ett tom rum i vardagen iom andra beslut tidigare. Fast detta bara är en kort period som inte inverkat på mina tidigare planer och tankar, så fick jag ngt att tänka på, göra och  jag hoppas även att detta tänder igen mitt behov och intresse att träna.

Den inkommande säsong har jag nämligen tänkt vara lite aktivare på spelarfronten och för att utföra en liten “kick-start” till säsongen passar detta väl.

Då jag 2011 deltog i denna 10km spring tävlingen hade jag en sluttid som var 1h 6min 6sekunder. Denna gång har jag anmält mig i en startgrupp som är 5b, denna grupp har som tidsmål 60-65 minuter men i ärlighetens namn tror jag inte jag kommer att nå den tidsramen. Denna gång tror jag att jag definitivt har mål att bara komma i mål och lunkkandes.

Midnight Run 2014(MNR) springs 30.8, vilket betyder att jag då har 19 dagar att träna. Inte mycke men sen igen om jag bara har målet att lunkka igenom 10km. Idag började då detta korttids projekt att bli springklar och jag började men en länk från Byviken hem, mao från lande hem. Distansen var 7,7km så det var en ganska lång springtur för att vara första fysiska utövningen på en lång tid. Men samtidigt skulle jag fåtestat springmaterialet jag har samt även se att hur det känns. Så första träningspasset fungerade även som test.

ml2014_ban-karta_helsinki

Ruttkarta för Midnight Run 2014. (bilden kan förstoras med att klicka på den.)

Som jag visste var det inte lätt då jag har en så botten kondition. Första två kilometrarna gick ganska bra men som jag gissade så sprang jag den för hårt, för mellan andra och tredje kilometern började det tryta emot. Vilket jag också gissade/visste så skulle jag inte orka springa hela vägen och rätt hade jag där också. Flera gånger hamnade jag ta paus i springande och gå, men detta var inte bara pga dålig kondition, utan även för jag insåg väldigt snabbat att mina 5+ år gamla springskor var i klart sämre skick än jag hade kanske hoppas. Även det att hela vägen sprang jag på asfalt vilket även själva MNR också springs på resulterade i att ifall jag vill träna och springa i tävligen så måste jag skaffa nya skor.

Så i morgon bär det av till ngn sportbutik. Det som ändå är tur är det att jag ändå hamnar fara till Stadium inne i centrum för jag skall söka ut min springtröma och annat jag behöver för att delta i tävlingen, så på samma kan jag inhanda där skor åt mig. Min länk/test idag kan ses på Sports Tracker hemsidan, för jag har laddat ner en app för flera år sen som jag använt ganska ofta.

Som träningsplan har jag lagt upp en veckoplan på 3 löpträningar i veckan men ifall det finns ork samt tid kan jag pressa in en till ännu. Den plan jag hade gjort kommer det troligen att komma små ändringar iom att jag fick bra råd av en topptränare i handboll men som även känner många andra grenar och känner samt gör träningsprogram för många andra. Fast jag själv fungerat som tränare har jag fungerat som juniortränare där man inte på samma sätt handleder unga som denna topptränare gjort. Han har tränat seniorlag och med framgång dessutom.

Fast jag inte kommer att skriva om alla träningspass så kommer jag att lite uppfölja hur det går och känns, och då jag sprungit MNR i år, alltså den 30.8. kommer jag att göra en summering om hur mitt tränande tillämppat själva målet, samt ifall jag kommer på ngt jag skulle ha bordat ändra på.

Det kanske mest elementära är att detta inte utförs med ngt blodigt allvar, utan i egen takt och hur det känns, och målet då faktiskt är att bara komma i mål. Varken jag uppnår detta mål eller ej så är det bra träning för den kommande handbollssäsongen, där inneträningarna börjar 2.9, utan att glömma att ha bättre kondition än den jag har nu är ju bara plus för att orka med allt annat, som att få till barn. 🙂

Advertisements

One thought on “Impulsbeslut

  1. Pingback: Jännitys alkaa tiivistymään | Budbuda.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s