Ut till holmen…äntligen.

Äntligen har vi kommit ut för första gången till holmen. Platsen jag stor älskar och vill spendera så mycke tid som möjligt under sommaren.

Platsen är alltså ny för mig sen jag började sällskapa med Annika. Sommarstället är hennes föräldrars och är i Esbo skärgård. Husen som är två stycken och kallas helt enkelt för stora eller gamla samt lilla eller nya villan. Det kommer el till den lilla huset och om man skulle vilja skulle man kunna fira tid även på vintern där bara man kommer ut till holmen först. Dock kräver det en hel del uppvärmande så ingen har spenderat tid där under vinterhalvåret.

Stora villan är sen byggd på det sättet att i den klarar man inte sig under vintern. Som lande ställe är det inte i princip ngt lyxställe, och så är det jag gärna ser det också. Sommar ställen skall vara lite enkla. Det skall inte finnas allt modernt och nytt och fint. Därför har man ju sommarställen, eller hur? 🙂

Iofs så finns det ju ändå ganska mycke lyx här som man klarar sig utan ifall man verkligen vill. Här finns TV, Internet via 3G modem och kylskåp. Men där var det. Den mera jordnära sakerna är att kok vatten får man från brunnen som står här på tomten, men dricksvatten hamnar man hämta med sig. Toaletten är ett utedass, då det blåser och viner så hör och känner man det. Så varmt det är ute, så är det inne(stora stugan alltså). Vi har då ett jätte fint eget rum med Annika som vi fått/får

Orsaken denna plats har blivit så viktig för mig är stil stor del på grund av att det ställe jag haft nära mitt hjärta och var jag spenderat mina barndomssomrar har sålts bort från släkten. Stället vi vid en sjö längre in i landet, och ägdes av min mormor och morfar. Då de blev äldre och inte mera orkade uppehålla platsen så till stor sorg av min mor och mig så sålde de bort stället. 😦
Detta betydde att jag ett antal år var utan ngn plats att fly stresset och vardaget man har hemma. Sen kom Annika in i mitt liv och då började vi ju åka ut hit. Annika har firat alla sina somrar här ute och platsen är såklart oerhört viktig för henne. Mitt sommar tomrum blev fyllt fort och jag hade igen en plats vart jag kan fly på sommaren för att komma bort de små stadslägenheterna och vardagen.

Det är också intressant hur man behöver…eller iaf jag behöver att ha en plats vart man kan åka för att få ledigt i tankarna från allt det vanliga som man har runt sig i vardagen. Tvätta kläder, städa, ordna upp mm. Visst är många vardagsuppgifter lite svårare att sköta och speciellt nu när vi har vår kära dotter, men det är värt det iaf.

Mina föräldrar har varit mobila personer om man vill säga så hela mitt liv. Då jag var lite gjorde vi hela familjen tält resor. Sen uppgraderades tältet till husvagn och dessa resor har gjorts mängder av. Det är ett speciellt och trevligt sätt att spendera somrar det med, men nog har man alltid ändå längtat att få fara till mormor och morfar till deras sommarställe. Det som ju också är av det viktigaste är att jag trivs jätte bra i sällskap av Annikas föräldrar som ju då också är här med oss.

Det som är skönt med sommarstället är att då det är så nära men ändå klart borta från sivilisationen och stresset som därmed kommer. Man kommer så loss från allt joxandet man har hemma, MEN, om det är ngt man behöver så tar inte det många timmar att söka det iom att man med åker med båten (cirka 5min) och bil (cirka 10min) hittar sig vid butiker mm. Ifall man vill iväg så är det inte heller en massa saker man måste komma ihåg eller packa upp för att kunna röra på sig. Mer eller mindre är det bara att dra t-skjorta på sig och fara.

Som med så många andra sommarställen så är vår ju som finast då solen skiner och det är varmt. Det som hämtar en stark prägel är ju dock det att då landet är vid havet, och ännu riktat ut mot östersjön så då det blåser söder ifrån så blåser det rakt in på gården, och den känns av, men det också kan man undgå om man vill. De har ett pergolan som man kan känna sig säker och varm då solen skiner in där. På detta pergola firas också majoriteten av tiden för här är också grillen och matbordet placerat, och det är ju där oftast man samlas ifall man inte vill vara för sig själv.

Men nu är jag då här och det är skönt som bara den. Dags att lägga datorn åt sidan och bara vara och njuta av det finaste i sommaren, alltså solen.

Sommar, årets bästa tid. :)

Sommar, årets bästa tid. 🙂

Leave a Reply

