Handboll för hela slanten

Då är det igen dags att uppdatera lite vad som händer på handbollsfrontten. Vi börjar med den andra brons matchen.

Andra brons matchen

Den andra spelades då som tidigare skrivet i Karis och BK-46 började matchen med 2 måls försprång. Spekulationer om hur det skulle kunna gå har jag skrivit i tidigare posten HÄR. Så gick det som jag lite tippade att BK var det starkare laget och andra matchen slutade i siffrorna 32-26. Slutsiffrorna då man räknar matcherna ihop blir 65-57 åt Karis laget och bronsmedaljen hängdes runt deras halsar. Grattis! Vi vet då alltså att tabellen ser ut som följande nu då damernas finaler ännu håller igång:

  1. BK-46 (Karis)
  2. Dicken (Helsingfors)

Det som dock är spännande från den andra bronsmatchen är att Karisspelare Pamela Degerman gjort 12 mål så man undrar att hur har Dicken spelat riktigt. Alla känner till att deras farligaste spelare i offensiven är just Degerman så hur har de riktigt släppt henne att göra så många mål. Det är ngt Jani Vaskola få fundera ut som nu då hamnade bita i det sura äpplet. Men det kommer nya säsonger och nya utmaningar.

Dam Final #2

I finalerna hade vi igår före den andra etappen situationen den att HIFK var och stal poängen från Grankulla grottan i fredags, detta resulterade säkert att Grankulla damerna var riktigt riktigt hungriga att göra samma. Själv hade jag inte möjlighet att fara se på matchen men det har varit en triller. Grankulla har tagit ledningen från början av matchen men det har varit spännande. Man kan se det på matchens gång som är här nedan.

8min: 3-5
12min: 3-7
14min: 4-8
21min: 9-11
27min: 13-13
30min: 14-14

35min: 17-17
38min: 19-20
45min: 21-24
47min: 21-26
52min: 23-26
57min: 26-28
58,30: 27-28
??:??: 28-28
59:59: 29-28

Det otroliga alltså att HIFK har gjort seger målet en sekund före slutet. Otroligt. De lyckades i grundserien ta sig till seger efter att legat under med 10mål mot Dicken i Britas. Mot BK tog de sig upp i slutstunderna och vann på förlängningen. Det verkar helt magiskt och enligt Hufvudstadsbladet (HBL.fi) så har det verkligen varit det. Nu är matcherna då 2-0 till HIFK och följande match spelas torsdagen 18.4. i Grankulla grottan och då har HIFK chansen att ta och bryta matchserien och samla guldmedaljen runt halsen.

Men Helsingfors damerna skall verkligen inte börja ta det för säkert och slappt nu. Vi skall komma ihåg hur GrIFK lyckades vända om från 0-2 underläge i matcherna och vinna med 3-2 i semifinalerna mot Dicken. Och Grankulla laget är alltid farligt med sina stjärnspelare Hilli, Lillqvist, Genberg, Rehnberg och målvakten Eklundh. För att ta guldet måste HIFK verkligen spela för allt som är värt och lyckas överlista grani laget ännu en gång, och det är inte lätt i Grottan.

Jag tippade ju att denna match skulle sluta 30 – 29 för HIFK och värst långt blev jag inte heller. Ett mål fått av båda lagen. Då man tar i beaktande de två sista matcherna blir det här en verkligen svår tippning. Jag gissar att tredjefinalen slutar 29 – 32. Detta fast jag i en annan tippning tidigare gissat att matcherna skulle gå i sin helhet 3-1 åt HIFK. Helsingforsdamerna har en så stark rutin, och jag tror att nu när 2 matcher redan är kasserade så kommer de att gå in i nästa match för att göra sitt allt och dessutom inte ha pressen att de måste vinna. Detta kommer säkert att efter lite start svårigheter befria spelet hos dem så mycke att de kommer att om inte spela sin bästa match för säsongen men nära till iaf. Andra alternativet är att dom misslyckas i allt och GrIFK tar en enkel seger. Men jag måste nog medge att jag ser på detta med röd-vita glasögon och önskar att HIFK damerna tar medaljen. 🙂

Matchreferat
hbl.fi
Yle sporten
hifk-handball.com

Baltiska liigan

Baltiska liigan är ngt som spelas på herrsidan och är just vad namnet säger. I denna serie har denna säsong deltagit Riihimäen Cocks och de spelade Final4 turneringen i under veckoslutet i Riihimäki. Till stora glädjen för handbolls Finland så lyckades de på lördagen knipa final plats och på söndagen vann de silver. Grattis Cocks!

Matchreferat:
Cocks.fi

Herrslutspelen

Ikväll gäller det igen för herrlagen. Klockan 19 börjar alla andra matcherna utom Dicken – SIF som börjar aningen senare klockan 19:45 i Britas. Situationerna i matcher är ju då följande:

Cocks – ÅIFK 1 – 1 (överraskande)
BK-46 – Atlas 1 – 1
HC West – HIFK 1 – 1
Dicken – SIF 2 – 0

Det som stigit fram här under mellan dagarna är en intervju med Karis spelare Olli-Pekka Korpimäki i Etelän Uutiset. Nyheten kan hittas på adressen http://www.etela.com och höger meny Urheilu och rubriken lyder: “BK ja Atlas napit vastakkain”. Det som i artikkeln är ganska modigt sagt av O-P Korpimäki bland annat följande utlåtande: “Se on niin k-pääjengi koko porukka. Mitään joukkuetta en vihaa yhtä paljon kuin Atlasta.

Detta har ju hettat upp disskusion och kommer säkert att noteras. Mina tippningar för denna rundans resultat är följande, får se om det träffas:
Cocks – ÅIFK 37 – 25
BK-46 – Atlas 29 – 26
Dicken – SIF 25 – 29
HC West – HIFK 33 – 25

Leave a Reply

